Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Startpagina Zuivel verhalen & reportages De geschiedenis van de "Snuffel" De Zuivelcharters van weleer Melkboerin - Postkaarten De Melkboer Melkbussen-vervoer Van melkbus naar RMO RMO In de fout 1 Quak-Melk Zuidland De Combinatie Overschie Het begon met VACCA - Oud Gastel Vecozuivel Mona - Zutrans - Post Kogeko Zutrans begin & einde Zutrans Magazine  Album 1 zuivelauto A t/m C Zuivel gerelateerde filmpjes Zuivel Commercials Almhof  Zuivel reclame Affiches - Amersfortia Gastenboek - Alg.voorw.- Links Contactformulier  De stekker is er uit 

Mona - Zutrans - Post Kogeko

MONA WOERDEN - ZUTRANS - POST KOGEKO

In 2010 bestond MONA 40 jaar. Toen ik in 1968 begon bij De Combinatie in Overschie, herinner ik mij dat die als een van de eerste melkfabrieken al vruchten Bulgaarse yoghurt hadden in een paar smaken en die kort daarna zijn overgegaan naar de MONA die een test laboratorium had bij de Sterovita fabriek in Breukelen. In 1970 opende op de Overtoom in Amsterdamd de eerste Mona toetjesfabriek, het begin vanhet succes van nu. Dat er in die ruim 40 jaar wel wat is gebeurd moge duidelijk zijn getuige de enorme ontwikkelingen op de toetjesmarkt in binnen en buitenland.

MONA produceren was 1 maar hoe kreeg je deze producten van uit de productiefabriek in Woerden naar de consument in de supermarkten, want al snel bleek dat de toetjes een enorm succes bleken te zijn bij die consument. Nou, dat ging door middel van een netwerk van distributie-depots door geheel Nederland, waar goed opgeleide routeverkopers vanuit opereerde met kleine toen nog ongekoelde vrachtwagens. De eerste MONA route-wagen kwam in 1971 op de weg, het betrof hier een Ford Transit met een carrosserie opbouw van Deckers uit Leiden.Er zouden nog vele modellen volgen na deze, maar het is altijd Ford gebleven zoals ook de Ford Custom en de Ford Cargo 1313. die geleverd werden door Alex van Keulen uit Amersfoort die ook de Scania 's leverde aan campina melkunie voor de andere afdelingen. De opbouw van al deze routewagens was in handen van Carrosserie bouwer Deckers uit Leiden. De koeling op de Ford-Cargo geschiedde door middelvan een generator installatie en kwam van de firma Govers uit Chaam, er werd hier voor gekozen omdat deze installatie alleen bij draaiende motor werkte, enaangezien er bij de klant de motor werd uitgezet veroorzaakte dit geen geluidsoverlast, ook alle wijkwagens waren voorzien van deze manier van koelen. De chauffeur-route verkoper moest zelf zijn voorraad op peil houden en inschatten wat hij die dag zou kunnen verkopen, rekening houdend met eventuele acties die gaande waren op dat moment. Dat deed hij s 'morgens voordat hij aan zijn route begon.Bij de klant aangekomen moest hij zelf volgens afspraak, de toegewezen MONA schappen in de winkel aanvullen schoonhouden en prijzen, eventuele reclame acties door middel van affiches o.d. aanbrengen, behoorde ook tot zijn taak als route verkoper. Maar ook aan deze vorm van afleveren kwam een eind toen het eigen vervoer van melkunie overging naar Zutrans en ook alle MONA chauffeurs verplicht werden over te stappen of te vertrekken. De levering aan de supermarkten verliep vanaf toen via het distributiecentrum van de organisatie waar toe zij behoorde. En de zelfstandige kleine zuivelondernemer kon het of zelf gaan halen, of bestellen bij een groothandel zoals bijvoorbeeld de Sligo of Ven.

Omdat er bij de productie fabriek in Woerden geen plaats voor een distributie centrum was, werd er door o.a. de firma Goes, met trekker-oplegger gependeld naar het D.C.in de Meern en later Woerden waar nog steeds het MONA D.C. is gevestigd, dit was koppelwerk volle trailer neerzetten, lege trailer of geladen met lege pallets,mee terug. In het D.C. werden de ritten verzameld op order en geladen in de auto 's die het weer naar de depots en zusterbedrijven brachten.Dit vervoer werd door charters gereden zoals Vlug - Holwerda - en Goes. Voor de kleinere vrachten had MONA zelf o.a. Scania 's rijden voor het vervoer naar de klanten die niet centraal werden aangeleverd. Ook hier speelde de afstoting van het eigen vervoer van campina een grootte rol voor de charters omdat Zutrans al het vervoer zelf ging doen en bepaalde welke charters er mochten blijven rijden. Vele veranderingen zaten er aan te komen voor iedereen die er mee te maken had, de productie fabriek in Woerden werd gesloten en de productie werd overgeheveld naar een nieuw te bouwen MONA fabriek in Maasdam.Inmiddels had campina ook al meerdere fabrieken overgenomen in o.a. Duitsland waar Zutrans in die jaren zelf op reed, voor de liefhebbers waren dit mooie ritten die helaas weer vanwege kosten besparing door goedkope charters uit die landen werden gereden. Ook in Frankrijk en Belgie werden bij diverse zuster en samenwerkende zuivelberijven de toetjes gehaald en was met het gereed komen van de nieuwe fabriek in Maasdam er weer veel pendel werk bijgekomen voor Zutrans en kwamen er steeds meer charters te rijden om het vele werk te kunnen klaren.Toen campina besloot om definitief te stoppen met het eigen vervoer, werd al hettransport overgenomen door Post-Kogeko dat was in 2008, een jaar later sloeg derecessie toe en ging bijna al het wijkvervoer over op D.C. leveringen en moest Post-Kogekonoodgedwongen bijna alle charters de wacht aanzetten om het eigen personeel zo veel mogelijk aan het werk te houden. 40 jaar MONA, voor de vele transport ondernemers die in al die jaren altijd klaarstonden heeft het feestelijke toetje van MONA een nare bijsmaak gekregen.Groetjes Hans. Geplaatst: 5 september 2009.

Mona 88x

Zutrans - Woerden 153x

Post Kogeko - Woerden 58x