Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Startpagina Zuivel verhalen & reportages De geschiedenis van de "Snuffel" De Zuivelcharters van weleer Melkboerin - Postkaarten De Melkboer Melkbussen-vervoer Van melkbus naar RMO RMO In de fout 1 Quak-Melk Zuidland De Combinatie Overschie Het begon met VACCA - Oud Gastel Vecozuivel Mona - Zutrans - Post Kogeko Zutrans begin & einde Zutrans Magazine  Album 1 zuivelauto A t/m C Zuivel gerelateerde filmpjes Zuivel Commercials Almhof  Zuivel reclame Affiches - Amersfortia Gastenboek - Alg.voorw.- Links Contactformulier  De stekker is er uit 

De geschiedenis van de "Snuffel"

DE GESCHIEDENIS VAN DE SNUFFEL

"De Snuffel" zo werd deze melkwagen genoemd en wel om de speciaal ontworpen 3e as die het vervoer van 27 melkkrat rolcontainers inplaats van de toen huidige 21 melkkrat rolcontainers moest kunnen vervoeren.De eerste serie voor melkunie werd gebouwd in 1977 en betrof de DAF 2100 serie 2 & 3.De afbeelding hiernaast is van de laatste Snuffel kenteken BT-95-FP met als standplaats Keenstraat - Rotterdam - Spaansepolder en werd in maart 1993 afgevoerd. Daarna zijn er voor het melkvervoer nooit meer dit type wagens gebouwd door de intrede van de veel wendbaardere city trekker-trailer combinatie.

In week 26 van 2009, was de Snuffel foto van de week en zoals je hierboven kan lezen gaf ik er wat informatie bij. Ik zelf heb nooit met dit type wagen gereden, in die tijd reed ik nog in Overschie op een Scania-Vabis torpedo met aanhanger en vervoerde langhoudbare producten door Nederland.We kwamen die mannen vaak ergens in het land tegen en wat ik er toen van begreep, was het een selecte groep chauffeurs die zich een beetje verheven voelde boven de wijkchauffeurs, zo ging dat in die tijd.De Snuffel werd vooral ingezet om Albert Hein filialen te bevoorraden.Al snel kwamen er reacties los van chauffeurs en iemand die ze mocht onderhouden en opknappen, Trapper uit Rotterdam en Michiel Grasmeijer voormalig chauffeur D.C. Amsterdam waar ook zijn vader lange tijd heeft gereden met de Snuffel, reageerden ombeurten op wat er geschreven werd door de ander, de informatie die daar uit kwam werd het waard om er een aparte pagina aan te besteden en mogelijk komen er nog meer reacties die het vermelden waard zijn, want ik heb wel begrepen dat het een heel apart soort melkvrachtwagen is geweest.Groetjes Hans, Geplaatst 9 juli 2009

Op foto,Geheel links Ben van den Bergen alias "Trapper" chef garage Rotterdam - Keenstraat. Rechts van hem, Frans Groenenwegen.Jan van der Torre en Gerrit de Kloe, beide automonteurs garage Keenstraat-Rotterdam.

Trapper reageerde als volgt,Je toelichting bij de DAF tendemasser, is denk ik, niet geheel juist.De DAF Fas en de Fat types waren onderling verschillend door een derde as, die een of twee sleepas wielen hadden.Hierdoor is voor zo ver ik weet niet de naam "Snuffel" ontstaan.Het kwam dacht ik doordat bij volle belading de voorvering te slap was, en daardoor kwam de cabine erg kort boven het wegdek te hangen.Ook de tandemas was nog voorzien van bladvering.Het was net een hond die de straat besnuffelde naar voor hem bekende geurtjes.We hebben dat in Rotterdam opgelost door een extra veerblad te monteren en later werden de wagens door DAF afgeleverd, met een zwaardere voorveer.De eerste keer dat ik de [GEUZEN] naam vernam was tijdens een verkoop aan Theus Neef uit s"Gravenland, die altijd alle gebruikte wagens van Melkunie kocht.Het kan ook zijn dat de naam is bedacht, door de lieden van Melkunie-Amsterdam.Je weet die Amsterdammers waren altijd een beetje te bijdehand, in het bedenken van speciale aanduidingen, daarom mochten ze ook als eerste bedenken welke vestiging van Melkunie het eerst dicht mocht. !!!!!!Nog iets aardig over de "Snuffel"Henk Marks [zie foto rechts] kwam eens bijme, na een rit Limburg, met de opmerking,ik vind dat die wagen tegen de wind in naarhuis zo langzaam rijdt.Ik kom niet hoger in snelheid dan 70 km.Er was maar een antwoord mogelijk, endie luidde, Henk hoevel minuten krijg jijniet betaald, als je er een uur langer overdoet om thuis te komen. ???NIET EEN, sprak Henk, en de discussie was over.!!!!!!Het was maar een motor van 195 pk, de 825 die er in lag, maar het is en blijft de goedkoopste wagen in onderhoud die we gehad hebben in al die jaren.Een rechte 6-bak, geen toeters en bellen eraan, en altijd inzetbaar.Dit kwam even naar boven tijdens het bekijken van je site, waar de historie mooi is ingevoegd.Trapper, bericht van 2 juli 2009

1 - Eerste reactie Trapper

2 Waarop Michiel Grasmeijer reageerde met,

De naam "Snuffel" is bedacht [naar mijn weten] door de toenmalige chef vervoer, Jan Kruijer uit Diemen van het D.C. A.dam.Het had inderdaad te maken, met de veringen dat de auto vol geladen zo diep lag.Door de lange overbouw, vooral als de liftasomhoog was, zijn er wel meedere keren ongevallen gebeurd, met dodelijke afloop.Na de DAF da 2000 en de opvolger de 2100da serie 1, kwam de 2100 serie 2, die van zich zelf al hoger op zijn wielen stond.In Amsterdam hebben er zo'n 30 a 35 rondgereden, twee als intra wagen, zonder laadklep en toen al met dubbel-lucht op de liftas.Daarna kwamen de eerste city's, toen nog met starre as.Michiel Grasmeijer, oud chauffeur D.C. Amsterdam.Bericht van 3 juli 2009.

3 En Trapper kwam met een aanvulling

Geladen was het technisch onmogelijk, om lang, met de derde as omhoog, met deze wagen te rijden omdat bij DAF was ingebouwd een aslast beveiliging.Bij een bepaalde belading, dus tonnage ging de derde as vanzelf naar beneden. Er waren wel eens bijdehandjes die probeerden te rijden met lading met de as omhoog, de reden was het stuurde natuurlijk gemakkelijker door de bocht.Maar als je op deze manier op de A15 of A16 reed, dan klapte de as op zekermoment naar beneden vanwege de slechte staat van de wegen, [golven]Als het gebeurde was het niet best voor de banden, en mooie platte kant was namelijk het gevolg. Verder moest de remkracht regeling op de achter as zo worden ingesteld, dat de remkracht op de vooras iets hoger werd. Dit deed men om te voorkomen dat remkrachten niet verkeerd werden door gegeven aan de drie assen. Het komt langzaam weer bovendrijven,al die afstel gegevens, maar het is al weer te lang geleden, om het 100 % door te kunnen geven. Totzo ver even, misschien komt er nog wel iets boven drijven, maar voor nu is het in ieder geval leuk dat oud collega, Michiel Grasmeijer heeft gereageerd.Groeten Trapper, bericht van 6 juli 2009

4 Maar, Michiel dacht er toch iets anders over

Wat betreft die "Snuffel" weet ik wel dat de eerste in Rotterdam heeft gereden nog in de blauwe MONA blij toe kleur.Volgens Trapper kon je niet met de as omhoog rijden als de wagen geladen was, maar bij de DAF van mijn pa kon dat wel, er zat n.l. een schakelaar op om deas omhoog of omlaag te krijgen.Nu was dit in de periode, dat men begon met 's nachts voor te laden inAmsterdam, vaak vergat de laadploegde as te laten zakken, er werd immers met leeggoed vanuit Groningen of Enschede met de achterasomhoog gereden.Ik heb mijn vader nog wel eens horen schelden als ze het weer eens vergeten waren, dan hing die wagen helemaal op zijn kont. Theo van der Hulst zal het ook nog wel weten, waarschijnlijk zijn ze bij de latere versies aangepast. De eerste 11 waren van het type DAF 2000, daarna een stuk of 15 van het type 2100 serie 1, eigenlijk was alleen de grille en de lampen aangepast. En daarna nog een stuk of 5 van het type 2100 serie 2, vergelijkbaar met de BT-95-FP uit Rotterdam. Paul Spithoven had 1 van de laatste "Snuffels" de 08 bouwjaar 1984. De eerste trekkers met cityopleggers kwamen in 1986.Michiel, bericht van 7 juli 2009

5 - Trapper erkend dat Michiel goed zat

Kan zijn dat de eerste nog handmatig, dus hydraulisch, omhoog moesten worden gepompt, maar bij de luchtgeveerde was het echt onmoglijk.De blauwe, waarvan ik me, er maar twee van kan herrinneren,die in Rotterdam reden, daarvan is er een door Piet Vuyk, zodanig kort gereden, dat hij in juli 1977 is afgevoerd.De tweede heeft nog iets langerdoorgereden maar ik weet nietmeer precies hoe lang. Het ding zag er niet uit vanwege de vele bakschade's, weet ik nog. Het lijkt me sterk dat de derde as veel omhoog stond, want het was wel even elleboog stoom wat gebruikt moest worden, om het apperaat omhoog te zetten. Een kop koffie, in Gize of bij de Gouden Leeuw in Moerdijk, moest ook gebeuren, dus krikken aan en sleepas, ?????P.S. Michiel heeft het bij het rechte eind, want 020 had een ander wagenpark als 010.Groeten, Trapper bericht van 7 juli 2009